Siirry sisältöön

Esimerkin voima: Romanien koulutuspolkuja rakentamassa

Opiskelijoita, piirroskuva.
Kokoonnuimme Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen henkilöstökoulutukseen ”Romaniäänet korkeakoulussa” lokakuussa 2025. Tavoitteena oli käsitellä romanien koulutus- työllisyyspolkujen nykytilaa – onnistumisia ja haasteita sekä etsiä rakenteellisia ratkaisuja romanien koulutuspolkujen sujuvoittamiseen. Tapahtuma toteutettiin Teamsissä ja se keräsi Itä-Suomesta yli viisikymmentä osallistujaa. Kuulimme kaksi erinomaista asiantuntijapuheenvuoroa. Suuri kiitos kaikille osallistujille, tilaisuuden ilmapiiri oli avartava ja lämmin!

Tie korkeakouluopintoihin raja-aitoja rikkomalla

Tilaisuus alkoi lyhyellä hankkeen esittelyllä, jonka jälkeen erityisluokanopettaja Hanna Nyman kertoi eläväisesti siitä, miten hän inspiroitui opiskelusta ja eteni askel askeleelta sekä löysi lopulta itsensä yliopistosta opiskelemasta. Oli hienoa kuulla, miten hänen pitkäaikaisesta haaveestaan monien mutkien kautta tuli totta ja nykyinen erityisopettajan mielekäs tehtävä mahdollistui. Omaa tahtoa ja sinnikkyyttä sekä rajoja rikkovaa asennetta tarvittiin. Niistä kuulimme puheenvuorossa ilahduttavia esimerkkejä. Puheenvuorosta jäi erityisesti mieleen hänen sitkeytensä, elämänmyönteisyytensä, opintopolun vaiherikkaus ja lähipiirin kannustus sujuvaa tarinankerrontaa unohtamatta.

On todella tärkeää, että jokaisen lapsen myös romanilapsen ja romaniopiskelijan lähipiirissä olisi opettaja tai henkilö, joka uskoo hänen kykyihinsä, näkee hänet yksilönä ja rohkaisee jatkamaan opintoja omien vahvuuksiensa mukaisesti.

Romanien koulutushistoriaa ja vahvuuksia

Seuraavaksi Opetushallituksen asiantuntija Mertsi Ärling kertoi puheenvuorossaan ”Monimuotoinen Suomi – romanit ja korkeakoulutus” romanien historiasta ja kulttuurista, yhdenvertaisuudesta, romanien koulutushistoriasta ja siitä, mitä historia on jättänyt koulutusrakenteisiimme ja miten tutkittu tieto on todentanut jäänteet ja miten ne näkyvät edelleen arjessamme. Ärling paneutui myös ratkaisuihin ja pohti, miten opetushenkilöstö voi omilla kursseillaan muuttaa toimiviksi todennettuja malleja käytännön teoiksi. Hän myös pohti, kuinka erilaisten hankkeiden luomia malleja saataisiin siirrettyä yhteiskunnan rakenteisiin. Puheenvuoron lopuksi Ärling totesi, että sen sijaan, että keskitymme usein ongelmien poistamiseen, voisimme keskittyä enemmän hyvään ja siihen, kuinka muutamme kulttuuriset hyveet vahvuuksiksi.

Ärlingin puheenvuoro ja pohdinnat herättivät syvällisiä ajatuksia ja oli selvä osoitus esimerkin valtavasta voimasta. Kiitos laajasta tutkimustiedon esittelystä, viisaista sanoista ja inspiroivasta puheenvuorosta!

Koulutukset jatkuvat

Suuri osa romaneista kohtaa edelleen sekä rakenteellista että asenteellista syrjintää, ja näiden esteiden poistamiseksi on vielä paljon tehtävää.

Koulutuksen tavoitteena oli tehdä romanien korkeakoulutusta tutuksi mm. yliopiston, ammattikorkeakoulun, toisen asteen koulutuksen ja työllisyyspalveluiden henkilökunnille. Tämä tavoite täyttyi hienosti kiitos asiantuntijoidemme ja osallistujien. Tilaisuus osoitti, että ymmärrys, avoimuus ja rohkeus kohdata erilaisia ihmisiä ovat avainasemassa tulevaisuuden korkeakoulun rakentamisessa.

Tarjoamme vielä yhden koulutuksen keväällä 2026, ja tiedotamme siitä tarkemmin myöhemmin. Pysy kuulolla!


Kirjoittajat:

Tuovi Kokkonen, projektipäällikkö, Diak

Mirjami Ritola, markkinoinnin asiantuntija, Diak

Sirpa Ylönen, lehtori, opinto-ohjaaja, Diak