Inspiraatiota ja kohtaamisia: Romaniäänet korkeakoulussa avasi uusia näkökulmia
Musiikista yksilötarinaan
Tilaisuus alkoi lyhyellä hankkeen esittelyllä, jonka jälkeen monilahjakas Henry Hedman viritti meidät tunnelmaan laulullaan ja kitaransoitollaan. Musiikin jälkeen YTM Inga Angersaari johdatti meidät aiheeseen esityksellään ”Romanin matkassa – yksilötarina”. Hän kertoi koskettavasti siitä, miten perheen asenne, tuki ja valinnat voivat vaikuttaa lapsen elämään. Erityisen merkittäviksi nousevat kuitenkin lähipiirin – kuten opettajien – hyväntahtoisuus ja kannustus.
Kuinka tärkeää olisikaan, että jokaisella lapsella ja opiskelijalla olisi opettaja, joka uskoo hänen kykyihinsä, näkee hänet yksilönä ja rohkaisee jatkamaan opintoja omien vahvuuksiensa mukaisesti. Koulutuksen merkitys korostui tarinassa vahvasti.
Kohti korkeampaa koulutusta
Seuraavaksi opetusneuvos, FT Henry Hedman kertoi oman inspiroivan opintopolkunsa aina tohtorin väitökseen saakka. Puheenvuoronsa toisessa osassa hän käsitteli romani-identiteettiä ja sen merkitystä. Kuulimme, miten paljon romaniyhteisössä on tapahtunut muutoksia viime vuosikymmenten aikana – mm. koulutusmahdollisuudet ovat parantuneet merkittävästi. Yhä useammalla romanilla on tänä päivänä mahdollisuus kouluttautua ja päästä kiinni työelämään. Keskusteluissa nousi kuitenkin esiin, että romanit kohtaavat edelleen niin rakenteellista kuin asenteellistakin syrjintää, ja näiden esteiden poistamiseksi on vielä paljon tehtävää.
Hedmanin omakohtaiset kokemukset ja pohdinnat herättivät syvällisiä ajatuksia ja toivoa tulevasta. Hänen puheensa muistutti siitä, että esimerkin voima on valtava. Kiitos Henry Hedmanille inspiraatiosta ja kokemusten jakamisesta!
Kohtaaminen
Iltapäivän ohjelmassa kuulimme Romano Missio ry:n toiminnanjohtaja Mertsi Ärlingin puheenvuoron ”Romanit korkeakoulussa”. Ärling nosti esiin tärkeitä näkökulmia ennakkoluuloista ja kohtaamisesta. Hänen viestinsä opettajille kaikilla koulutusasteilla oli selkeä: ”Kun kohtaat romanin, älä kohtaa kulttuuria – kohtaa ihminen.” Tämä ajatus herätti ajattelemaan ja toi esiin tarvetta avoimelle vuorovaikutukselle. Ärling painotti myös kysymisen tärkeyttä; monesti vastaus voi yllättää positiivisesti.
Puheenvuorossaan myös Ärling kuvasi romanien pitkää historiaa, joka on ollut täynnä vainoa, syrjintää ja rasismia, mutta hän toi esiin myös romaniyhteisön vahvuudet, joista yksi on kunnioittamisen kulttuuri. Tämä arvo voi siirtyä opiskeluun ja työelämään lojaalisuutena ja yhteisöllisyytenä – merkittävinä voimavaroina.
Koulutukset jatkuvat
Tilaisuuden tavoitteena oli tehdä romaniutta tutuksi yliopiston ja ammattikorkeakoulun henkilökunnalle. Tämä tavoite täyttyi hienosti kiitos asiantuntijoidemme ja osallistujien. Keskustelut osoittivat, että ymmärrys, avoimuus ja rohkeus kohdata erilaisia ihmisiä ovat avainasemassa tulevaisuuden rakentamisessa. Huolimatta siitä, että romanit ja pääväestö ovat eläneet rinnakkain noin 500 vuotta, he ovat edelleen toisilleen vieraita. Tiedon tarjoaminen koettiinkin merkitykselliseksi ja osallistujat toivoivat henkilöstökoulutusten jatkuvan.
Koulutukset jatkuvat keväällä 2025, ja tiedotamme tulevista tilaisuuksista tarkemmin myöhemmin. Pysy kuulolla!
Toivotamme kaikille antoisaa loppusyksyä – anna itsellesi aikaa ja nauti myös kaamoksesta!
Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen päätoteuttajana on Diakonia-ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina ovat Itä-Suomen yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Savonia-ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta. Hankkeen toiminta-aika on 1.10.2023–30.9.2026.
Kirjoittajat:
Projektipäällikkö Tuovi Kokkonen, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Asiantuntija Inga Angersaari, Diakonia-ammattikorkeakoulu
Blogitekstissä on käytetty ChatGPT 4.0. -tekoälysovellusta tekstin kieliasun muokkaamiseen ja tekstin sujuvoittamiseen.