Siirry sisältöön

Monikulttuurista uraosaamista kansainvälisille opiskelijoille

Suomalainen korkeakoulukenttä on monimuotoistunut ja kansainvälistynyt viime vuosina ja trendi on jatkuva. Tästä syystä kansainvälisten opiskelijoiden tarve saada tukea Suomeen kiinnittymisessä niin opintojen kuin työelämän kautta on tunnistettu laajasti. Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen Xamkin osahankkeen tavoitteena on tukea kansainvälisten opiskelijoiden opintopolkujaan siten, että esimerkiksi suomen kielen opiskelusta tulisi virallisten kieliopintojen lisäksi osa arkista toimintaa. Toinen keskeinen tavoite on mahdollistaa opiskelijoiden kiinnittyminen Etelä-Savon työelämään opintopolun alusta alkaen.

Yhtenä keskeisenä toimenpiteenä osahankkeessa tehtiin ja viedään käytäntöön kansainvälisten tutkinto-ohjelmien opintojen alkuun sijoittuvaa Multicultural career skills in Finland -opintojaksoa. Opintojakson pääasiallisena kohderyhmänä on ensimmäisessä vaiheessa Xamkin Information Technology -koulutuksessa opintoja aloittavat kansainväliset opiskelijat.

Yhteistyössä koulutuksen, opiskelijoiden ja alumnien sekä yritysten kanssa

Opintojaksoa suunniteltiin alusta lähtien yhdessä koulutuksen opettajien, alan yritysten ja kansainvälisten opiskelijoiden kanssa. Kaikilta näiltä saatiin mukaan konkreettisia ideoita opintojakson sisältöön liittyen. Koulutuksen kanssa keskusteltaessa pyrittiin varmistamaan, että valinnainen opintojakso tukee ja täydentää opintoihin pakollisena kuuluvia opinto- ja urasuunnitteluopintoja.

Yritykset ja opiskelijat tuottivat kanssamme opintojakson eri osioihin tulevia lyhyitä videoita. Yritykset kertoivat omasta toiminnastaan ja toiveistaan tuleville harjoittelijoille ja/tai työntekijöille. Opiskelijat taas toivat esiin itse huomaamiaan tärkeitä seikkoja kuten erilaisten viranomaistahojen ja erilaisten usein toistuvien suomen kielen sanojen ja lyhenteiden tuntemisen merkityksen. Saimme mukaan myös Xamkin kv-taustaisen alumnin. Hänen kanssaan teimme videon sekä hänen opinto- ja urapolustaan Suomessa että hänen suomen kielen opiskelusta, ja ajatuksista siitä, mikä merkitys kielen arkisella käytöllä on sen oppimisessa.

Suunnitelmasta käytäntöön

Opintojakso rakennettiin Moodle-ympäristöön niin, että opintojakson etusivulla on kaikki opintojakson sisältöihin, aikatauluihin, arviointiin yms. liittyvä yleinen tieto. Opintojakson sisällöt jaettiin kolmelle alasivulle:

1 Career-related skills

2 Career-related language skills

3 Career-related networking.

Kunkin alasivun sisällöt ja tehtävät valmisteli kyseisen aihepiirin asiantuntija, mutta sisältöjä ja tehtäviä suunniteltiin yhteistyönä myös koko Xamkin hanketyöryhmän kesken, samoin kuin opintojaksoa kokonaisuutenakin.

Osiossa 1 painottuivat työelämätietous ja suomalainen työelämä sekä oman urapolun suunnitteleminen, osiossa 2 kieli- ja kulttuuritietoisuus sekä omien kieliopintojen suunnitteleminen ja osiossa 3 paikallisiin oman alan yrityksiin tutustuminen ja oman osaamisen esiintuominen kohdennetusti työ- tai harjoittelupaikkaa hakiessa.

Opintojakso aloitettiin syysloman 2024 jälkeen ja se päättyi tammikuun 2025 puolivälissä. Ennen opintojakson alkua tapasimme opiskelijat kasvokkain, kerroimme opintojakson sisällöistä ja rohkaisimme heitä ilmoittautumaan opintojaksolle. Toisen kerran tapasimme kasvokkain vasta opintojakson lopussa, jolloin keräsimme heiltä palautetta ja autoimme vielä mahdollisesti ongelmallisiksi osoittautuneissa tehtävissä.

Opintojakson aikana opiskelijoilla oli mahdollisuus saada ohjausta verkkotapaamisissa ja lisäksi he käyttivät hyväkseen mahdollisuutta kysellä tehtävistä opettajilta muissa yhteyksissä tavatessaan. Opintojakson pienemmistä tehtävistä opiskelijat saivat joko automatisoidun tai lyhyen opettajan antaman palautteen, mutta kolmesta laajemmasta tehtävästä jokainen opiskelija sai henkilökohtaisen kirjallisen palautteen.

Opintojakson jatko(t)

Opintojakson lopussa opiskelijoilta pyydettiin palautetta opintojakson sisältöjen ja toteutustavan kaltaisten yleisten sisältöjen lisäksi mm. opintojakson vaatimasta työmäärästä sekä siitä, millä perusteella he kohdensivat tehtävänsä tiettyyn yritykseen. Olimme kiinnostuneita myös kuulemaan, mikä opintojaksolla tuki opiskelijoiden opintojen, uran ja/tai laajemmin tulevaisuuden suunnittelua.

Yleisesti ottaen opiskelijat pitivät opintojaksoa hyvänä ja kokivat oppineensa tulevaisuutensa kannalta hyödyllisiä taitoja. Opiskelijat esim. nostivat esiin sen, että opintojakson tehtävistä työnantajalle suunnatun videon suunnitteleminen ja toteuttaminen auttoi heitä miettimään, miten kohdentaa hakemus ja tuoda esiin omaa erityisosaamista.

Opintojaksoa kehitetään saadun palautteen ja kokemuksen perusteella ennen seuraavaa toteutuskertaa syksyllä 2025 aloittavan IT-ryhmän kanssa. Tulevaisuudessa opintojaksoa on tarkoitus laajentaa useampiin Xamkin englanninkielisiin koulutuksiin, jolloin mukaan pyritään samaan myös eri alojen yritys- ja työnantajakumppaneita. Koska opintojakso on tehty useilla korkeakouluilla käytössä olevaan Moodle-ympäristöön, on sen osioita mahdollista hyödyntää myös muissa Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen korkeakouluissa.

Monikulttuuriset opintopolut -hankkeen päätoteuttajana on Diakonia-ammattikorkeakoulu. Osatoteuttajina ovat Itä-Suomen yliopisto, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Karelia-ammattikorkeakoulu ja Savonia-ammattikorkeakoulu. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto plus Etelä-Savon ELY-keskuksen kautta. Hankkeen toiminta-aika on 1.10.2023–30.9.2026. 


Kirjoittajat

Tarja Isokääntä on Xamkin suomen kielen ja viestinnän opettaja ja toimii projektiasiantuntijana Xamkin Monikulttuuriset opintopolut -hankkeessa.

Terhi Kaipainen on Xamkin kirjaston tietoasiantuntija ja toimii uraohjaajana Xamkin Monikulttuuriset opintopolut -osahankkeessa.